evadare.ro

Revista presei: cele mai gogonate relatări de la proteste

Relatările presei de la protestele de ieri împotriva vaccinării obligatorii și dictaturii medicale nu seamănă deloc cu ce am văzut și trăit la fața locului. Am prezentat într-un material separat impresiile și imaginile mele de la proteste. Nu am pretenția că versiunea mea e singura sau cea mai obiectivă – fiind un „spectator angajat”, deci subiectiv. Eu sunt părtinitor prin aceea că sunt solidar cu protestul, dar nu mint când relatez și nici nu ascund detaliile care nu mi-au plăcut. Aș avea aceeași pretenție și de la presa „mare”. Să nu mintă la modul flagrant și să nu manipuleze atât de grosier.

Digi 24

Digi are pe site două știri despre protestul din București și alta din țară. (Mă voi referi doar la Capitală, că acolo am fost.) Bonus, un perdaf de la Cristian Tudor Popescu. În ambele știri, Diana Șoșoacă e prezentă în titlu, chiar dacă poza e de la mitingul din Piața Universității unde, evident, nu a fost, sau despre activitatea jandarmilor. Am văzut înregistrarea, într-adevăr, Șoșoacă a înjurat UE de la microfon. Nu e un limbaj demn de un senator, dar nu înseamnă că nu poți critica inclusiv această organizație politică. Mult mai important, e că aceea a fost o singură secvență de câteva secunde. Nu despre UE era mitingul, nici la Universitate, nici la Victoriei, nici la Izvor.

Aceeași situație și cu dacii. Există un curent în societate, binecunoscut. Dreptul lor să fie pasionați de orice din istorie. Da, aceștia vin cu steaguri cu simboluri dacice la diverse proteste. Dar sunt o minoritate marginală a mitingurilor. Alții vin în costume populare – nu înseamnă că e un protest pentru folclor. Televiziunea pur și simplu își minte publicul, insistând fără onestitate pe aceste prezențe pitorești.

Relatarea făcută de Digi imediat după titlu e minciună pură:

„Câteva sute de persoane s-au adunat în Piața Universității și în Piața Victoriei din Capitală pentru a protesta împotriva purtării măștii de protecție.”

După care urmează o actualizare, că 100 de persoane au pornit-o spre Cotroceni. Asta s-a întâmplat abia pe întuneric, spre ora 8 seara. Între timp, în cele două piețe se adunaseră peste 10.000 de oameni. Până și poza cu care Digi își ilustrează articolul infirmă minciuna cu sutele de persoane. În afară de referirile la Șoșoacă și „dacii liberi”, în știre nu mai există nimic concret despre ce s-a vorbit, care sunt nemulțumirile, vorbitorii. Majoritatea textului e compus din relatări ale Jandarmeriei și lamentări că nu se iau măsuri să fie oprit protestul.

Deși au fost în total 4 zone în care s-a protestat (Universitate, Guvern, Parlament, Președinție) plus un marș între ele, Digi nu le tratează separat. În schimb, al doilea material e despre jandarmi (la fel ca prima știre).

Din nou, aceeași atitudine de „informatori” – dar nu ai opiniei publice, ci turnători ai organelor statului. Practic, cititorii Digi nu află de ce protestează oamenii concret, află doar că trebuie amendați – într-o știre. Și că au fost amendați – în a doua știre.

În cază că nu s-a înțeles suficient, intervine și tovarășul propagandist CTP. Popescu joacă deja rolul secretarului cu propaganda din întreprinderi. Sau al gardianului de pușcărie din „Cel mai iubit dintre pământeni”, care ne prezintă cosorul lui Moceanu. Reușește performanța rarissimă să facă din proteste pronunțat anti-comuniste (mai ales la Universitate), proteste „ceaușiste, protocroniste”. Bazându-se exact pe mostra de manipulare servită de Digi.

Culmea ridicolului e că face și referiri la PSD (partid favorabil restricțiilor, cu vectori ca Rafila sau Cercel). Dar CTP se preface că trăiește într-un univers paralel și mai gâdilă puțin hashtagiștii, de dragul vremurilor bune:

„astfel de proteste nu ar fi fost posibile pe vremea lui Dăncilă și PSD”.

Culmea penibilului, la televiziunea guvernului. Adică atunci era dictatură, când se dădeau nonstop în direct proteste mici, până deveneau mari. Iar acum e libertate – cu program de ieșire din casă.

Antena 3

Antena are tot două știri despre protest pe site. Din nou, pe bază de Șoșoacă. Postul lui Dan Voiculescu începe încă din titlu diabolizarea protestului, prin corelația: „protest în ziua cu cele mai multe cazuri la ATI”. Cum ar veni, și iresponsabili și insensibili. De un an de zile, cred că nu-i zi să nu fie „ziua cu cele mai mult cazuri” de un fel sau altul. Dar negânditorii din presă nu se opresc să întrebe dacă restricțiile sunt eficiente. Poate masca nu funcționează, poate carantina, poate vaccinul…. cine știe.

Măcar Antena notează că protestele sunt „ample”. Ample însemnând 1.000 de persoane. Adică de zece ori mai puțin decât în realitate. În schimb, ne sunt relatate cazurile cu o precizie uimitoare: 6096 de cazuri și 1324 în stare gravă. (Să mai amintim că s-a declarat carantina când erau 100 de cazuri și masca obligatorie pe la 300?) De la proteste sunt reținute doar pozițiile cele mai radicale, de pildă „o femeie spune că….”. Dintre vorbitori, nu sunt menționați decât Diana Șoșoacă (foarte pe larg) și Luis Lazarus. Nimic despre ce s-a întâmplat la Universitate sau Izvor, nici cine a vorbit.

Deși și știrea inițială, despre proteste, era o treime despre Șoșoacă, Antena simte nevoia să îi dedice o știre separată. Dat fiind că a avut-o invitată în studio. Ocazie cu care e reluat un calup serios din cealaltă știre (sau invers). Din nou, referirile la componența secretizată a Grupului de Comunicare Strategică. Subiect interesant, deloc lipsit de importanță, dar care n-a făcut deloc obiectul protestelor.

Adevărul

Adevărul are 4 știri despre protestele din București. Și una din provincie, în care titlul e despre George Simion. Toate 4 sunt negative și perfect sincronizate cu relatarea de la Antena 3. Din nou insistența pe amenzi – descurajare pentru cine ar vrea să participe. Din nou, Șoșoacă în titlu și în poze, deși nu era organizator la niciuna din cele 4 manifestații autorizate (tratate ca și cum ar fi una). Ziarul folosește chiar fluxul video de la Antenă.

Și nelipsitul director de conștiință, CTP, care prezice că vom avea înmormântări. Pardon, ăsta era Iohannis. Prezice că vom vedea cazuri. Predicția asta o tot auzim de un an și nu se îndeplinește. Oare de ce? Dar nu o auzim când sunt proteste BLM, când sunt proteste pentru democrație în Belarus, Hong Kong sau Myanmar, când sunt chemați oamenii să voteze, când e miting de bucurie că a câștigat Fritz primăria Timișoarei. Ce ți-e și cu știința asta!

Hotnews

Hotnews are mai multe articole de la protestele din țară, cu reflectări la fel de tendențioase, dar din Timișoara, Galați, Brașov. Mă limitez la București, unde din nou accentul e dat de un comunicat al Jandarmeriei. De parcă evenimentul în sine nu exista și toată presa e biroul de presă al Jandarmeriei. Cum vă așteptați, poza e obligatoriu cu Șoșoacă și „dacii liberi” apar în primul paragraf, de parcă ei îi scoseseră pe oameni în stradă.

Numărul total din Victoriei și Universității e estimat de Hotnews la „câteva sute”. Fără nicio jenă. Se consemnează că 100 au ajuns la Cotroceni, fără alte detalii de la fața locului. În rest, o jumătate de articol e despre cuantumul amenzilor, scrupulos detaliate. Nimic despre legea vaccinării obligatorii, aflată în dezbatere parlamentară. Nimic despre doctorii care au vorbit în Piața Universității. Nimic despre solidaritatea cu Flavia Groșan. Efectiv, așa arată o jumătate din articol. Vocea Jandarmerie:

 

G4 Media

G4Media are cel puțin 4 articole de la protestele din București și altele pentru restul țării. Două din ele au ca subiect jandarmeria, care a prins ba 30, ba 100 de infractori pandemici. Teroriști, practic. Rafala asta tip minutul și scorul arată că site-ul lui Tapalagă chiar a trăit cu inima la gură ziua, ca un vajnic turnător. Parcă retrăia vremurile când răsfoia cu Monica Macovei arhiva SIPA despre viețile judecătorilor supravegheați de organe.

Interesant cum comunicatele jandarmilor se transformă în știre separat, dar ale organizatorilor nu apar nicăieri.

Al treilea articol separat e dedicat… suspans… ați ghicit: Dianei Șoșoacă. De data asta, ce vedeți mai jos nu e titlul articolului. E ÎNTREG articolul. Exact: un paragraf, în care suntem anunțați că „a dansat pe Pink Floyd”. După care urmează un clip de pe YouTube. Presă Quality.

Dar nu e tot. Urmează două reportaje lungi. Unul o bifează în titlu pe… Șoșoacă împreună cu Bahmuțeanu. Dar și George Simion, aflat la Cluj. Ultimii doi n-au nici în clin nici în mânecă cu mișcarea de stopare a vaccinării obligatorii, activă de ani de zile în țară, cu medici competenți. Dar ce contează?

În articol: iar dăm de calupul lung de la Jandarmerie. Nu se precizează câți oameni au fost. Se spune în trecere că au fost și la Universitate. Cine? Nu aflăm. După care se trece la alte orașe, ocazie cu care e introdus George Simion în ecuație. Nota bene: Partidul AUR nu a promovat în niciun fel manifestațiile și nu și le-a asumat. A fost suficient să apară un lider într-un oraș și gata, e protestul lui pentru G4.

Dar G4 se întrece pe sine, printr-un foto-reportaj de culoare, semnat Cristi Citre. Relatarea e o colecție de fapte diverse spectaculoase, cu personaje bizare culese prin cine știe ce colț al piețelor sau în drum spre piețe de „ziarist”. Lipsesc doar cerșetorii și prostituatele. În rest, avem de toate: om cu funie de usturoi cap de afiș. (Pe-ăsta cred că l-a găsit în Piața Matache.)

Cristi Citre minte grosolan încă din titlu, unde pretinde că vaccinarea nu e obligatorie. Evident că e și o știe și el, că nu-i tâmpit să nu aibă acces la site-ul senatului. Vaccinarea e obligatorie în proiectul de lege. Iar Cristi Citre putea să afle inclusiv din presa sistemului. Poftim, și Digi 24 știe că vaccinarea e obligatorie în legea votate de prima cameră a Parlamentului, votul în cea de a doua fiind amânat de 3 ani, pentru a se relua după apariția vaccinului Covid.

În afară de minciuna din titlu, cititorii lui Citre nu află nimic concret de la pseudo-ziaristul mitoman. Pentru că restul e doar o colecție de poze făcute cu talent dar malițiozitate de Octav Ganea. Și sub fiecare cadru repovestirea a ce vedem. Colecția include: cruci, o femeie cu tigaie, care cere deschiderea HoReCa, un individ cu o mască de plastic și vedete mondene: Bahmuțeanu, Lazarus, Șoșoacă. Evident, Citre mai bagă o minciună și la numărul participanților, reducându-l la „câteva sute”. Deși până și pozele îl contrazic.

Gândul

Gândul preia aceleași mesaje standard. Ce-a zis Jandarmeria. Ce-a zis CTP.

Apoi vine contribuția redacției. Evident, pe bază de Șoșoacă. Măcar se consemnează că s-a strigat „Jos Arafat!” – ceea ce măcar e reprezentativ pentru manifestație și relevant. Tot lăudabil e că se specifică: sunt 4 proteste diferite și se indică ora și locul. (Majoritatea presei le tratează otova.)

Dar elanul jurnalistic se frânge rapid. Urmează o declarație amplă de la Diana Șoșoacă sub titlul: „Diana Șoșoacă pornită împotriva statului.” (De parcă statul se confundă cu Iohannis, Cîțu sau Arafat, menționați sub titlu.) În fine. Alte două știri sunt cu George Simion de la Cluj și separat ce-a comunicat Jandarmeria. Bonus:

De parcă dacă pastilele sunt sau nu roz schimbă cu ceva că există anchete în curs pentru malpraxis în mai multe spitale.

B1 TV

N-are rost să ne mai obosim cu B1 TV, că nici ei se pare că nu s-au întrebuințat prea mult. Par copiate integral de la alții sau primite de la cineva care plătește lăutarii. Sunt bifate toate: jandarmii, Șoșoacă, amenzile și funia cu usturoi a cetățeanului de lângă protest.

Realitatea TV

Meniul zilei e identic la Realitatea. Două știri sunt cu amenzi. Dar bate recordul la capitlul Șoșoacă. Trei titluri într-o singură zi, doar referitor la proteste. E pusă în titlu și peste poza din Piața Universității, unde nu se afla. E în titlu și cu amendă.

O știre, care se vrea relatare în timp real, o are tot pe senatoare cap de afiș. La estimarea participanților, Realitatea e savuroasă. Scrie: „mai multe persoane”. Câte? Mai multe. În schimb, dă o estimare pentru mitingul final, de la Cotroceni, de 1,300. (Cel de care zisese Hotnews că sunt 100.). Cea mai grosolană dintre minciuni e că la 18:30, la Palatul Parlamentului sunt „câteva sute”. Acolo a fost locul de întâlnire al ambelor manifestații și au fost circa 10.000. Dar ce e foarte hilar e că o mică parte au plecat de acolo spre Cotroceni. Cum de au ajuns 1.300, dacă au plecat o parte din cei „câteva sute”!? Restul știrii e ce-a zis Jandarmeria.

România TV

Surprinzător, dar clona OTV-ului are doar două titluri cu Șoșoacă de la protestele de ieri. Slăbuț. Unul e despre amendă.

Alt subiect colateral e atacul lui CTP la doctorița Groșan

Încă o știre cu amenințările de amenzi, ca să descurajeze participare. Priles să-l facă emblemă a protestelor pe Cezar Avrămuță, „stegarul dac”. Un personaj pitoresc, care apare la orice protest și practic i se fâlfâie de subiect.

Din nou, Șoșoacă:

Dar și altă știre, scrisă în dimineața respectivă, în care se anunță că urmează proteste. Gest remarcabil, pentru că aproape toată presa centrală a ignorat deplin să anunțe măcar cu câteva ceasuri înainte evenimentele.

Mediafax

Mediafax îi nominalizează ca lideri pe Diana Șoșoacă la București și George Simion la Cluj (ultimul, fără nicio implicare în preambului evenimentului).

În text, aceleași diversiuni cu „dacii liberi”. Nicio informație despre prezență – pentru o „agenție de știri!”. Dar informații precise despre ce a spus jandarmeria, câte amenzi a dat și câte cazuri sunt la ATI. Bonus de la Mediafax: un editorial semnat Marius Oprea, intitulat „Zeița Șoșoacă”. În care e înfierată, de fapt, orice obiecție la restricții, mască sau vaccin, aproape ca niște crime contra umanității. E agățată și o aluzie, specialitatea casei, că vine din partidul lui Ninel Peia, pe care îl cam face securist. O dă cu apropouri.

Ziare.com

Și Ziare.com pretinde că protestul e condus de Diana Șoșoacă. Deși o manifestație era organizată de Pompiliu Diplan și alta de Dan Chitic.

Cititorii nu află prea multe date concrete. Se spune că e permisă prezența a 100 de persoane, dar că s-a depășit numărul. Deci câți sunt? Secret.

PRO TV

Din patru proteste, ditamai PRO TV n-a reușit să facă o știre decât de la Piața Victoriei. Nu e Șoșoacă în titlu, dar e în poză, cu tot cu daci.

Despre restul mitingurilor ni se spune atât: „un alt protest a avut loc în Piața Universității”. Respectiv „manifestații au plecat spre parcul Izvor”. Restul e copiat din comunicatul Jandarmeriei. O instituție care, iată, produce conținut pentru mare parte din presă.

Libertatea

De când a fost preluat de Cătălin Tolontan, tabloidul Libertatea a trecut de la chiloți și fata de la pagina 5, la o gazetă militantă a marxismului cultural. Nu e de mirare că aici accentul e pe ridiculizarea creștinilor cu orice ocazie. Totuși, remarcabil e că reporterii măcar încearcă să facă jurnalism. Adică nu reproduc doar zvonuri de la televizor și comunicatele jandarmilor. Sigur, jurnalism tendențios, manipulator, dar.. orișicât. Măcar pare scris de cineva care a fost la fața locului și a vorbit cu oameni. Chit că i-a ales pentru linia propagandistică proprie.

Piața Universității se umple, treptat, de oameni. Sunt femei în vârstă, mame cu copii mici agățați de fuste, bărbați în etate și puști și toți au ceva în comun: nu poartă mască. În loc de asta, au adus cu ei icoane, cruci – chiar una de aproape doi metri, din lemn -, bannere cu sloganuri de toate felurile, cele mai multe de inspirație religioasă, steaguri. Notă discordantă face doar o femeie care, protestând față de măsurile de închidere a restaurantelor, agită în aer un tel și o cratiță.
Citeşte întreaga ştire: REPORTAJ. „În fața lui Hristos, să dăm masca jos!”. Cum e să fii antivaccinist în plină pandemie

Tot remarcabil e că sunt pomeniți unii lideri ai protestului de la Universitate: Diplan, Târnoveanu (beșteliți pentru naționalism, dar pomeniți). Dar pe final, tot nu se abțin și o dau din tendențiozitate, în minciună pură. La fel ca Citre de la G4Media, și Iulia Marin de la Libertatea își minte cititorii că legea cu vaccinarea obligatorie „a fost amendată”. Cu alte cuvinte, o temă a protestului foarte importantă devine absurdă. Complet fals. Legea s-a votat la Senat cu obligativitate și e în dezbateri la Cameră. Dar, în afară de AUR, nu are susținători pentru anularea obligativității. Deci minciuna ziaristei nu are nicio bază.

Național

Iată un ziar, care nu e favorabil puterii, nici isteric în privința pandemiei. Și aici sunt două știri de la jandarmerie, în locul evenimentelor în sine.

Foarte bizar e că Național publică două articole despre Șoșoacă în ziua protestului. Unul ține loc de reportaj de la fața locului. Dar cu un unghi unicat, repomenit de altă publicație: ca și cum Șoșoacă a protestat în Piața Victoriei contra lui Marcel Ciolacu. Avem și punct de vedere de la liderul PSD. Dar ce îi durea pe cei zece mii de protestatari de la evenimentele din București, nu aflăm.

În schimb, dăm de alt articol, din aceeași zi. Rodul unui interviu de la Antena 3, pe care Diana Șoșoacă l-a dat cu ocazia protestelor. La care s-a uitat și ziaristul de la Național.

Cotidianul

Cornel Nistorescu nu o are la inimă de vedeta zilei (sau a presei). Produce un editorial în care o atacă scriind cu talent. Dar fără a condamna pe fond dreptul oamenilor de a protesta. Pune accentul pe contestația lui Iohannis și Cîțu. (Lucruri cu care cei din piețe sunt de acord.) Trece suverna peste esența problemei, vaccinarea obligatorie, restricții și tot restul. Și bagă o aluzie fără probe că și „fenomenul Șoșoacă” ar putea fi opera serviciilor. Altfel, chiar malițios, maestrul scrie bine:

Diana Soșoacă, îmbrăcată mereu ca o păpușă de carnaval patriotic a fost și de data aceasta o adevărată motopompă de cuvinte mari, rostite de multe ori fără cap. Uneori madam Socoacă strigă mai repede decît gîndește. Sîmbătă, le spunea ziariștilor ”Să nu aud minciuni la TV că dau cu voi de toți pereții la cît rating v-am făcut”. Mai apoi, tot amazoana s-a referit la ”securiștii din servicii care au datoria să distrugă orice miting”.

evadare.ro
March 21st, 2021
Mai multe despre: Media

Scriu mult mai des pe Facebook: Reacțiunea.