evadare.ro

Două focuri arde pe lume

Soarta a făcut să asist în decursul vieții la două tipuri de focuri de artificii de Revelion: ori organizate de profesioniști, ori cele din pădurea de blocuri dintr-un cartier muncitoresc din București. Aș fi ipocrit să spun că-s mai frumoase ale noastre, dar creează un sentiment diferit. La primele, e parcă ai asculta vocea lui Pavarotti sau Freddie Mercury. La cele de acasă e ca și cum ai fi într-un stadion, care cântă în cor. Vocile sunt banale individual, dar împreună produc o senzație, o vibrație de forță.

Am fost mai mulți ani în mulțimea cosmopolită de gură-cască la unele din cele mai spectaculoase artificii de pe glob. Mă simțeam norocos că le văd pe viu, dar îți rămân un spectacol exterior. Cum exterioară îți rămâne arhitectura uimitoare a marilor orașe, în care nu poți fi decât vizitator; poți înțelege cultura respectivă mai mult decât un localnic ignorant, dar nu ți-o poți însuși. Te miști în ea, dar nu ai răsărit din ea, nici nu ai contribuit la ea, ceea ce te condamnă să îi rămâi străin. Uneori mai puțin străin, decât localnicii cu legături rupte de generațiile anterioare (care au creat-o) – un paradox al globalizării.

Pentru că au avut mereu state puternice și grijulii, care le-au organizat focuri de artificii, vesticii nu au avut nevoie să își creeze această tradiție de Anul Nou. Așa cum nu au avut nevoie să își spună bancuri, pentru că aveau comedianți profesioniști, liberi să le spună în public. Se mulțumesc să se adune în centrul orașului, unde primăria le organizează un spectacol fără cusur și se întorc liniștiți acasă. În cartiere, nu se întâmplă nimic. Tradiția asta cu arficiile s-a născut la noi, pentru că era ca și cum nu am fi avut stat în privința asta.

Statul comunist era mai prost în a intui și a satisface nevoile de divertisment ale maselor, față de cel capitalist. Nici nu știu de unde făceau rost oamenii de pocnitori sub comunism, dar făceau: artificii de doi bani, care se găseau în comerț (niște sârmulițe acoperite cu pucioasă, pe care le țineai în mână – nu se aprindeau decât puse pe aragaz, după care eventual le aruncai de la balcon), bubuitori cu carbid, fumigene colorate și torțe de semnalizare sustrase din unitățile militare. Acum „marele popor chinez” ne furnizează un arsenal de invidiat. Artificii aproape ca ale profesioniștilor. (Așa ceva vedeam doar la televizor.)

Mă uit la spectacolul celor câteva minute dintre ani și nu-mi explic: cum de oamenii nu realizează câtă forță au, în realitate!? Pentru câteva minute, orașul răsună de bubuituri ca într-un război, și oamenii devin o armată tăcută, terifiantă. Ce forță de represiune ar putea controla un asemenea popor, dacă el și-ar înțelege puterea și s-ar mobiliza pentru o idee, cum se mobilizează pentru distracția asta fără noimă? I-ar fi putut opri cineva să își ia lumina de Paște, dacă și-ar fi dorit-o la fel de mult cum își doresc să aibă ceva care să bubuie frumos de Revelion?

Cât de patetice ar fi fost mașinile Poliției, cu girofarurile lor și mesajele „mieroase” cu stați cuminți, „să trecem cu bine și peste această pandemie”… dacă oamenii și-ar fi dorit mai mult libertatea decât o bucurie copilărească de câteva minute? Ar fi avut vreo putere comandantul Arafat, vaccinatorul Gheorghiță sau blindatele armatei, scoase demonstrativ în fața magazinului Unirea? Nu, ar fi devenit tentative ridicole de înspăimântare, dacă oamenii și-ar fi dorit să iasă din case liberi, la orice oră. Și în orice moment, aparenta putere a politicienilor, care chipurile sunt picați din lună și ne asupresc împotriva voinței noastre, s-ar risipi, dacă oamenii ar dori cu adevărat o schimbare, de orice fel. Libertatea nu e confiscată, libertatea e abandonată.

În discursul său patetic (care nu reprezintă neapărat poziția lui Eminescu, poetul nefiind agitator comunist, cum lăsau să se creadă propagandiștii de dinainte de 89), proletarul întreabă retoric:

De ce uitaţi că-n voi e şi număr şi putere?
Când vreţi, puteţi prea lesne pământul să-mpărţiţi.
Nu le mai faceţi ziduri unde să-nchid-avere,
Pe voi unde să-nchidă, când împinşi de durere
Veţi crede c-aveţi dreptul şi voi ca să trăiţi.”

evadare.ro
January 1st, 2021
Mai multe despre: Politica
Economie

Jaful mileniului
Pandemia e diversiunea, nu cauza crizei

Bogații, mai îndatorați decât săracii
Ep. 1: Criza datoriilor suverane și o răsturnare, care nedumerește

Națiunile și băncile lor
Ep. 2: Economia speculativă, transferul de suveranitate și prăbușirea ei înaintea pandemiei

Trei forme de capitalism
Ep. 3: De la Roma la Wall Street, capitalismul oamenilor liberi, capitalismul înrobitor și capitalismul cazinou

Criza începuse deja
Ep. 4: Din 2008 în 2019, măsurile de avarie și prevestirile rele

Tiparnița și sforile dobânzii
Ep. 5: Când mâna invizibilă apasă pe cântar

Un răspuns disproporționat
Ep. 6: Banii din elicopter

Bancherii din umbra regilor
Ep.7: O istorie, care nu se învață la școală. Personalități discrete, pe nedrept uitate

Primul imperiu global
Ep. 8: De la Pax Britanica la Pax Americana, acordul de la Bretton Woods

Dolarul offshore
Ep. 9: Moneda globaliștilor există deja și e produsă în cantitățile pe care și le doresc

Și acum, încotro?
Ep. 10: Opțiunile imperiului american

Marea Resetare
are în vedere toate aspectele vieții omenești

Coronavirus

Cercetătorii, care îi contrazic pe alarmiști
Ce susțin ei și care e reputația lor în lumea științei

Dezvăluirea umflării din pix a deceselor
n-a mirat pe nimeni

Descoperirile profesorului de la Stanford
spulberă isteria coronavirus

Falsa epidemie
descrisă de New York Times în 2007

Logica distrugerii economice
Explicația implicării celor bogați și puternici în demolarea controlată a sistemului care i-a făcut așa

Rechizitoriul
Cele 21 de motive de protest față de carantină

Asimptomaticii nu transmit boala
susține doctorul Fauci, Arafat al americanilor

Cât e un coronavirus
pe lângă un spermatozoid. Ar fi eficient prezervativul textil?

Estimarea lui Rafila
Ce mortalitate are până la urmă boala și unde se plasează față de alte pandemii istorice

Coronavirus a ucis 0,003% din români
în primele 60 de zile

Două viziuni
Felul în care percepem lumea ne-a determinat reacțiile la epidemie

Cazurile cele mai suspecte
centralizarea primelor 800 de decese

Spiritualitate

Sursele globalismului
cărțile și personalitățile, care au contribuit la proiectul noii ordini mondiale

Antidot pentru frica de moarte
Mircea Eliade și moartea ca inițiere

Fundătura ateismului
și a relativismului moral

Societatea controlului
operațiunea corona, răscoalele rasiale, piese într-o tranziție postmodernă

Școala de acasă
interzisă de Macron pentru a apăra laicitatea

Rezistența spirituală anticomunistă
Pentru CNSAS, martirii închisorilor comuniste sunt încă „dușmani ai poporului”.

Despre Bartolomeu Anania și alegerea nefericită a unui preafericit
Un elogiu adus celui mai mare predicator din Biserica Ortodoxă în acest moment, care, nu întâmplător, este și cel mai virulent atacat de presa din România

Mistica iconicului la Ghelasie
o viziune speculativă în isihasmul românesc

În apărarea cămătăriei
talantul îngropat al pieței libere

Ce este un român
identitatea, între cultură, rasă, cetățenie

Discurs fulminant
al arhiepiscopului Vigano împotriva papei Bergoglio

Media

Dezumanizare
Înmormântare cu distanțare

Îndobitocirea prin „fake news”
Dresajul corectitudinii politice

Tirania ecranului
Audiobook despre eliberarea de dependența electronică

Moment antologic
BBC prezice prăbușirea unei clădiri

În căutarea underground-ului pierdut
Dacă pe străzile din București cântă mariachi, ori ne tragem din incași, ori suntem un popor tare netalentat

Statul
făptașul neidentificat al crizei

Piața Universității
o părere la 30 de ani după

Tratatul de la Trianon
de ce merită sărbătorit

Presa sistemului
Pleacă coloneleasa, vine generăleasa

Ministrul Muncii
și înlocuirii sociale

Capturarea economiei Japoniei
cu ajutorul crizelor

Papa Francisc
a scos efigia lui Hristos de pe crucea de la gât

Jacques Attali, în 2009:
o pandemie ar permite instaurarea unui guvern mondial

FMI anunță un nou sistem monetar
cum ar putea spulbera banii digitali economiile din bănci

Politică

Argumentele împotriva imigrației
„De ce vă opuneți imigrației, dacă atât de mulți români au plecat?”

Educația sexuală în școli
proiectul de inginerie socială din spatele bunelor intenții

Cadoul de la UE
ne crește datoria de stat cu o treime

Cum funcționează imperiile
Ghici cum plătești bunăstarea altora

Unabomber
Ideile unui geniu ucigaș

Orban și Dragnea
speță identică, ignorată de DNA

Senatori americani
propun ca SUA să nu mai plătească datoria Chinei

China, inclusă pe Axa Răului
Ce urmăresc SUA prin noul război imagologic

Era nevoie de o femeie frumoasă
Să învețe omul contemporan să fie bărbat

Jean Jacques Rousseau
ideolog al tiraniei

Bogații lumii
mai bogați cu 10 trilioane de $ de la începutul crizei

Omul transformat în marfă
chiar și săracii pot fi sursă de bani în societatea controlului