Controversatul proiect al autostrazii ce va asigura o legatura rutiera intre Bucuresti si Europa Centrala si de Vest va fi relansat prin investitiile facute de stat in cumpararea de terenuri. Vor fi achizitionate peste 2900 de hectare de pamant de la diversi proprietari, la un pret mediu de 5 dolari pe metrul patrat. Potrivit estimarilor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, ar urma sa se cheltuiasca aproximativ 150 de milioane de dolari. Pentru moment, despagubirile au fost acordate numai pentru terenuri, urmand ca dupa definitivarea proiectelor tehnice ale autostrazii sa fie stabilit si numarul exact al despagubirilor care trebuie acordate pentru imobile, urmare a unor expertize intocmite de evaluatori.
Zvonurile legate de constructia autostrazii au facut sa explodeze preturile terenurilor si imobilelor din Cluj, Mures si Bihor, semnalandu-se si cresteri de pana la 400% pentru imobilele aflate pe traseul viitoarei autostrazi. In aceasta primavara, autostrada a facut obiectul unei controverse, mai multi membri ai Executivului pronuntandu-se pentru amanarea costisitorului proiect al precedentului cabinet, prilej pentru acuze mai mult sau mai putin voalate de coruptie.
Pentru beneficiile constructiei cat mai grabnice a autostrazii a pledat si ARACO (Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii), organizatie patronala ce reuneste peste 1.200 de firme, cu peste 320.000 de angajati. Cu o medie de 25.000 de vehicule / 24 de ore, traseul este singurul care indeplineste conditia de trafic pentru autostrada. Proiectul poate aduce economii de 200 de milioane de euro pe an, fiind capabil sa obtina chiar in acest moment finantare bancara.
(articol publicat in revista Constructii civile si industriale, august 2005)