evadare.ro

Finisaje de lux pentru centre comerciale

Competitia pentru atragerea cumparatorilor determina aparitia unor constructii extravagante cu amenajari interioare deosebit de scumpa

In ultimii ani, romanii s-au familiarizat cu doua tipuri noi de locatii pentru cumparaturi, cladiri ce presupun si o arhitectura specifica. In primul caz, cel al hipermarketurilor (termen francofon impus de liderul de piata Carrefour), cuvantul de ordine este eficienta. Astfel de locatii sunt construite, de obicei cu tehnologii mai putin costisitoare, pe structura metalica, pentru a se obtine spatii cu deschideri foarte mari. Se folosesc pereti-confina din panouri tip caseta, produsi in fabrica, usor de asamblat intr-un timp scurt. In strainatate, unde exista si experienta duratei de viata limitate a marilor centre comerciale, autorizatiile se elibereaza cu precadere pentru zonele limitrofe oraselor, prevenindu-se aparitia unor incinte uriase lipsite de utilitate.


Al doilea tip de locatie este mall-ul, un centru comercial care are atat infrastructura pentru cumparaturi, cat si pentru petrecerea timpului liber. Tendinta este de echilibrare a ponderii celor doua valente ale mall-urilor, prin spatii foarte generoase alocate restaurantelor, cinematografelor, locurilor de joaca pentru copii.

Daca in cazul bancilor folosirea materialelor scumpe e justificata de dorinta de a sugera forta si stabilitatea institutiei, in cazul mallurilor este vorba despre atragerea cumparatorilor printr-un cadru luxos.

Cel mai recent inaugurat mall este cel situat la intersectia dintre Soseaua Oltenitei si Soseaua Giurgiului. La deschiderea City Mall, panglica a fost taiata de primarul sectorului 4, Adrian Inimaroiu, si de presedintele Jaguar Development, firma care a derulat investitia, Valentin Preda.

Arhitectura City Mall este una deosebita prin cupola de sticla, cu o inaltime de 23 de metri si o latime de 16 metri, care permite patrunderea unei cantitati foarte mari de lumina naturala. Cladirea are trei cai principale de acces, scari rulante si un lift din sticla. Circulatia cumparatorilor este una facilitata de dispunerea circulara a magazinelor.

Pentru zona care nu este sub cupola centrala de sticla, tavanele au scafe cu spoturi de lumini care accentueaza textura finisajelor. Coloanele sunt imbracate in sticla verde, iar pentru pardoseala s-a folosit un model de marmura adus din Israel, un material cu foarte mare stralucire si rezistent la un trafic intens.

Pentru suprafetele tencuite s-a folosit stucco veneziano, un chit policromatic decorativ pentru interioare. Stucco are un aspect lucios, bogat in efecte cromatice si catifelate. Efectul marmorizat se obtine folosindu-se grasello de calciu maturat. Mai contine pigmenti coloranti si aditivi.

Aplicarea de stucco veneziano: Peretii noi se smirgheluiesc, indepartandu-se praful, dupa care se aplica un strat de izolant pe baza de apa. Pentru peretii vechi se indeparteaza urmele de vopsea veche sau partile neancorate. Se curata cu grija suprafata de praf si murdarie, apoi se aplica stratul izolant.
Stucco se aplica intr-unul sau doua straturi, cu ajutorul gletului, pentru a crea un fond uniform. Pentru a se obtine aspectul lucios, se trage cu gletul de inox peste ultimul strat, cand acesta nu este inca uscat complet. Nu se aplica la temperaturi ale aerului sau ale suportului mai mici de 5 grade sau mai mari dc 35 de grade Celsius. Se usuca in 2-3 ore si in 8 ore, in profunzime. Consumul mediu cornplet pentru cel putin doua straturi este de 1 kg/mp.

Pentru aceasta cladire s-a apelat la consultanta straina (Yasky & Partners Architects).Proiectul a apartinut Yapitek
Project si SC Dezvoltare Investitii Proiecte SRL (proiectarea structurii). Arhitecti – Marius Ichim si Ana Peltan (Kromatic Design). Seful de santier a fost Bebe Costache, asistat de Ema Iftimie. Ingineri: Vladu Cristian, Gabriel Nita, Florin Zalana, Vasile Darie, Emil Radulescu, Maria Mostoc, Magda Venczi, Gheorghe Dincu, Dorin Rosca, Marian Costache, Marin Stancu, Emil Merlescu, Ion Stefan.

Cel mai mare mall din Vestul tarii este Iulius Mall din Timisoara, intins pe o suprafata de 83.000 de metri patrati. Complexul, care a costat 45 de milioane de euro, gazduieste peste 200 de magazine, fiind o locatie spectaculoasa cu fantani arteziene si cascade artificiale, plante exotice si o gradina de portocali.

(articol publicat in revista Constructii civile si industriale, noiembrie 2005)

evadare.ro
March 29th, 2008
Mai multe despre: Articole Publicate

Scriu mult mai des pe Facebook: Reacțiunea.