Succesul de casa inregistrat, pe piata aparatelor foto, de firmele care nu au o traditie in domeniul opticii pare determinant pentru a le incuraja sa faca un pas inainte catre segmentul utilizatorilor profesionisti. Ultimul exemplu in acest sens, japonezii de la Matsushita Elecronic Industrial, mai cunoscuti sub numele de Panasonic, cei care au lansat prima lor camera dSLR.
Noul model, DMC-L1, este rodul unei colaborari mai vechi cu Leica, furnizoarea lentilelor obiectivului dotat cu stabilizator optic de imagine. Sistemul de lentile este compus din 16 elemente in 12 grupuri, cu 2 lentile asferice de mari dimensiuni. Obiectivul este completat de procesorul de imagine Venus Engine III, care are un consum redus de energie, ce ii permite sa realizeze pana la 450 de fotografii cu bateria din dotarea aparatului. Senzorul Live MOS va oferi o rezolutie de 7,5 megapixeli. Functia Live View ii permite utilizatorului sa vada prin vizor sau prin afi sajul LCD de 2,5 inchi, exact aceeasi imagine existenta pe senzor. Una dintre problemele majore cu care se confrunta fotografii profesionisti este patrunderea prafului pe senzor. Solutia gasita pentru aceasta problema a fost echiparea cu un sistem special, numit Supersonic Wave Filter, care foloseste vibratii supersonice, pentru a elimina orice urma de praf de pe senzor. Carcasa din aliaj de magneziu a modelului lansat, care aminteste de aparatele SLR analogice, e prevazuta cu butoane care asigura accesul rapid la reglaje ale timpului de expunere sau ale deschiderii diafragmei. Cardurile pe care va putea inregistra sunt SD, MMC si noile SDHC. Acesta este ultimul standard acceptat de SD Association si va cuprinde carduri intre 4 si 32 GB. Ca dimensiuni, noile carduri sunt identice cu obisnuitele SD dar, pentru moment, putine modele de aparate au slot-uri compatibile pentru ambele. Publicul tinta al camerelor dSLR este constituit din doua grupuri majore: utilizatorii camerelor pe film, convinsi in cele din urma de progresele realizate de fotografia digitala si fostii utilizatori ai camerelor point & shoot, mereu nemultumiti de rezultate. Pentru acestia din urma, pregatirea este realizata de aparatele tip bridge. Numite si dSLR-like, ele imita forma camerelor profesionale, au zoom-ul, uneori si focalizarea manuala, pe inel si permit reglarea manuala a mai tuturor parametrilor. Desi exista si pentru unele aparate tip bridge accesorii care permit obtinerea unui zoom mai mare sau a unui cadru mai larg, deosebirea fundamentala fata de SLR-uri ramane imposibilitatea de a schimba obiectivele. Spre deosebire de camerele profesionale, camerele „pro-sumer” permit si efectuarea de inregistrari video. Iata cateva exemple de camere adresate celor mai pretentiosi fotografi amatori.
(articol publicat in revista LAPTOP, august 2006)