Bucurestenii au “Casa Poporului” (denumirea ar trebui, cred, mentinuta ca mostra de cinism), iar newyorkezii au Empire State Building. Prima e detestata, pe buna dreptate, de romanii care ar dori-o totusi o sursa de profit. A doua beneficiaza de promovare internationala si era mai indragita de americani decat cele mai mari cladiri din lume, pe vremea cand Gemenii erau in picioare. A fost construita in timpul recesiunii stopate de New Deal, fiind unul dintre episoadele razboiului dintre Walter Chrysler si parintele General Motors, John Jakob Raskob. Cladirea acestuia din urma “crestea” ca-n basmele romanesti, in medie cu patru etaje si jumatate pe saptamana, prin asamblarea grinzilor si ferestrelor facute in fabrica. Arhitectul William Lamb, influentat Eliel Saarinen, a folosit simplitatea unui creion pe post de model pentru creatia sa. S-au folosit 60.000 t, de otel pe parcursul celui 1 an si 41, zile cat a durat constructia. Ferestrele au fost fixate intre coloanele de piatra cu panouri de aluminiu, deasupra si dedesubtul fiecarui etaj. Scopul site-ului: www.esbnyc.com este de a promova turismul, putandu-se chiar achizitiona bilete care costa 15 dolari si jumatate pentru observatorul aflat la 320 m inaltime, dar ofera si informatii interesante. De pilda, ESB a fost si ea tinta unui avion B25 al armatei americane, care s-a prabusit peste etajul 79, la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial.
(articol publicat in revista Constructii civile si industriale, iunie 2005)