Interviu cu Marin Crutescu, presedintele PPTT (Patronatul Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta)
Care sunt castigurile pe care le are o societate prin inscrierea in Patronatul Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta ?
Cel mai important castig pe care il are o firma prin inscrierea in Patronat e reprezentarea. Asa cum muncitorul se duce la sindicat pentru a-si sustine interesele, o firma se adreseaza unei asociatii patronale. Pentru producatorii de tamplarie din aluminiu si PVC, PPTT este singura organizatie care ii poate sprijini. Initial, ne-am inregistrat ca asociatie (ANPFR), dar in calitate de patronat, avem o eficients incomparabil mai mare. Am obtinut audiente la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, la Agentia Nationala pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si la Ministerul de Finante. Si autoritatea noastra in randul membrilor este in crestere, o dovada in acest sens fiind arbitrajul realizat in premiera de PPTT in cazul litigiului dintre una si mai multe firme afiliate. Mai mult, inscrierea in Patronat devine o necesitate, deoarece in Hotararea de Guvern prin care se infiinteaza Consiliul Tehnic Superior in Constructii se prevede ca firmele nu pot fi parteneri de dialog, ci doar patronatele si asociatiile de profil.
Recent, vice-premierul George Copos a avut initiativa unificarii patronatelor. Cum priviti aceasta initiativa?
Nu pot spune ca suntem deranjati de aceasta initiativa, care se refera doar la uniunile patronale si nu la toate organizatiile patronale. In principiu, orice unificare este benefica. PPTT este deja afiliat la UGIR 1903. Daca va fi dusa la bun sfarsit, aceasta masura va avea rolul de a usura munca partii guvernamentale, care nu poate fi eficienta avand un numar exagerat de mare de interlocutori.
Care sunt principalele probleme legislative cu care se confrunta PPTT?
Sintetizand, as spune ca acestea sunt de doua tipuri: fie o legislatie neclara, fie una insuficienta. Va pot da un exemplu edificator: in domeniul sticlei, lucram dupa un STAS din 1985. Noi am demarat deja o colaborare cu INCERC care lucreaza la primele trei ghiduri pentru aluminiu, PVC si lemn stratificat, care vor iesi, speram, la sfarsitul acestui an. Dar cea mai importanta problema o constituie modificarea actualului Cod al muncii, care e total in defavoarea promovarii afacerii. Legislatia ar trebui sa fie echidistanta in relatia dintre salariati si angajator. Este suficient sa citim articolul 64 din acest Cod si vom vedea ca angajatorul are obligatia „sa ia salariatul de manuta” si sa-i gaseasca un alt loc de munca. Ori asa ceva nu se intampla nici in comunism.
Sa ne referim putin si la mediul de afaceri. Ce probleme exista aici?
Este vorba de o serie de dificultati care risca sa dezechilibreze competitia cu firmele straine si care pornesc chiar de la infiintarea unei firme. Daca in Canada aceasta operatiune dureaza o jumatate de ora, in Romania, infiintarea unei societati in trei zile a ramas doar pe hartie. Si mai importanta este facilitarea accesului la creditele bancare. De pilda, la o licitatie in care am concurat cu o firma italiana, desi am oferit un pret foarte jos, cu un profit minimal, a fost preferata oferta straina, care avea avantajul facilitatilor acordate de statul italian. Dobanzile bancare practicate in Romania se ridica la 31-35%, la o inflatie anuala de 9%, in vreme ce in Italia se obtin credite cu doar 4-5% dobanda, la o inflatie anuala neglijabila, de 1-2%.
Masura privitoare la cota unica de impozitare este o decizie buna care poate incuraja productia in domeniul nostru. Daca aceasta decizie a Executivului va fi cuplata cu o reducere a contributiei la CAS si cu modificarea Codului muncii despre care am pomenit mai devreme, cred ca se va putea vorbi, intr-adevar, de o relansare a activitatii economice.
Care sunt actiunile cele mai importante ale PPTT pentru anul 2005?
Sunt actiuni deosebit de diverse. Am initiat un cadru deontologic privind relatia dintre firme. Ne preocupa foarte mult indeplinirea unor cerinte minime de calitate pentru ferestre, de aceea am pus la punct un standard minim privind productia. Anul trecut, ne-au lipsit, din pacate, posibilitatile mediatice pentru a informa opinia publica in aceasta privinta. Chiar si asa, cei interesati pot afla detalii utile de PE site-ul nostru, www.pptt.ro. Incercam sa fim cat mai de folos membrilor patronatului, pentru care avem o serie de manifestari zonale cu teme de interes precum arta de a vinde sau arta comunicarii.
Trebuie avut in vedere ca in 2007 se vor implementa, la nivelul intregii Comunitati Europene, legi uniforme. Sunt legi cinstite si dure. Firmele aflate in Patronat beneficiaza deje de o informare adecvata, astfel incat schimbarile sa nu ii – ia prin surprindere. Avem lucratori inventivi si polispecializati, dar si o tehnologie veche. Punctul nevralgic e lipsa de experienta a managerilor din generatia tanara.
Cum se prezinta forta de munca din productia de aluminiu si PVC si cum rezolvati caracterul sezonier al unei bune parti din activitatea pe care o desfasurati?
Exista o criza de oameni pregatiti in domeniu. Poate mai usor faci rost de niste utilaje, dar foarte greu educi oamenii. In momentul cand vrei sa dai drumul utilajelor, te lovesti de partea umana. Sa spunem ca dai drumul si la utilaje; iti trebuie partea de oferta, de vanzare. In momentul de fata nu exista o scoala care sa formeze personalul de care avem nevoie. In acest sens, am inceput o colaborare pe termen lung cu Ministerul Educatiei. La Corina Gealan, am agreat o firma care se ocupa cu verificarea personalului nostru, inclusiv eu am fost acolo.
Exista doua categorii de angajati: muncitorii care realizeaza productia si instalarea ferestrelor si personalul de vanzari. Pentru prima categorie sunt necesari cel putin doi ani pentru a avea un muncitor bun pe partea de executie si montaj, intrucat, in lunile cu cerere mare, o parte din personalul din fabrica lucreaza si la montarea ferestrelor. In schimb, salariatul de vanzari se formeaza in cel putin 3-4 ani, intrucat raspunde pregatirea comenzii, oferta, preluarea comenzii, discutia cu clientul, intocmirea dosarului lucrarii, incasare. Ca sa poarte o discutie cu clientul si sa ii dea un sfat pertinent, ar trebui sa aiba cat de cat o pregatire tehnica. As prefera arhitecti sau ingineri constructori. Eu sunt licentiat in stiinte economice militare, dar mi-a placut ceea ce fac si am invatat. Multi imi spun „dl inginer”.
Va dau un exemplu de discutie ce s-ar putea purta cu un client. Sa spunem ca veniti pentru un acoperis de sticla. Eu trebuie sa cunosc date care sa imi permita sa va sfatuiesc ce structura de metal sa alegeti, ce fel de geam. Multi cer policarbonat, un material foarte bun, dar gingas in constructii; intervine gradul de dilatare, daca nu e bine pus in opera. Geamul e cel mai frumos, dar trebuie tratat termic la 650°; un geam termoizolator este acel sandwich numit de toata lumea termopan, care nu permite un transfer mare de caldura dinspre si spre interior. Salariatul de la vanzari trebuie sa poata raspunde la intrebari privitoare la dimensiunile maxime si minime de executie ale unei ferestre, rezistenta materialului, a feroneriei, tipul de geam, tipul de rulou s.a.m.d. E totusi o meserie. Nu exista o facultate pe care sa o poata urma cei de care avem nevoie.
Muncitorii sezonieri se pot folosi doar pentru muncile necalificate. Pentru a ne mentine personalul, acordam un salariu decent si in perioadele cu activitate scazuta, din resursele fabricii, iar in lunile mainoiembrie lucram zi-lumina. Castigurile sunt usor peste media economiei, cu un plus pentru zona Bucurestiului. Conditiile depind de capacitatea firmei. Majoritatea, vorbim de cateva mii de firme, au un numar mic de angajati, in medie zece persoane. La o firma cum e Corina Gealan, angajatii beneficiaza de apa calda 24 de ore pe zi, automat de cafea, respectarea pauzelor si de un sistem de ajutor financiar intern.
Ce sanse are un investitor care se hotaraste sa inceapa acum o afacere cu termopane si de ce ar avea, concret, nevoie?
Este o intreprindere destul de dificila, avand in vedere avansul celor mari. Ca investitie, are nevoie de aproximativ 40.000 de euro, pentru 30 de unitati pe zi (o unitate reprezinta 1,69 mp). Suma reprezinta o medie intre costul unei tehnologii germane si al uneia turcesti. Are apoi nevoie de un spatiu de minimum 200 mp, care ar fi cel mai bine sa fie in afara Bucurestiului, unde taxele pentru masinile de mare tonaj inseamna cheltuieli in plus. Apoi, sunt necesari alti 20.000 de euro pentru fondul de rulaj cu care se cumpara materia prima si se platesc cheltuielile curente. Inevitabil, se va ajunge si la problema angajatilor, despre care am pomenit. Aceasta problema nu a fost depasita nici in SUA, unde exista o experienta bogata. In continuare, la montaj se produc 70% dintre greseli.
Instalarea de ferestre cu geam termopan a devenit, cumva, o moda in randul romanilor?
Aceasta investitie nu e o moda, e o necesitate. Exista si varianta profilelor din aluminiu, pe care eu nu o combat. Aluminiul e foarte bun pentru luminatoare, sere, pereti cortina, si indispensabil chiar, pentru unele cladiri. Totusi, pe plan european, raportul calitate-pret este optim in cazul PVC-ului, care se prelucreaza si se mentine usor. Investitia aceasta se poate cupla cu alte imbunatatiri ale standardului de viata,, de exemplu, incalzirea prin pardoseala: la 1 m inaltime, caloriferul are doar 17°, la 2,5 m are 25°, in timp ce, prin pardoseala, la 1 m are 23°, iar la 2,5 m are 20°. Incalzirea in calorifer este prin convectie, prin circulatia aerului in incapere, creeaza praf si disconfort.
Ce recomandari puteti face necunoscatorilor care doresc sa isi monteze tamplarie termoizolanta?
In primul rand, sa fie foarte atenti cand isi aleg firma la care apeleaza. Cumparatorul trebuie sa se informeze la PPTT, sa vada standardele minime de calitate. Sa ceara sa viziteze fabrica si sa se asigure ca produsele au managementul calitatii ISO. Nu ar strica nici sa ceara 2-3 referinte de la beneficiarii lucrarilor anterioare ale firmei in cauza.
PERICOLE INTEGRARII PENTRU FIRMELE PRODUCATOARE DE TAMPIARIE TERMOIZOLANTA
Anticipati schimbari dramatice ale domeniului dupa aderarea la Uniunea Europeana?
In momentul de fata, capacitatile de productie interne ale Romaniei depasesc cu 50% necesitatile, iar pietele externe sunt oricum saturate. Daca nu suntem uniti, vom pierde. Este motivul pentru care vom informa firmele membre ale Patronatului cu privire la cererea de tamplarie termoizolanta din Italia, Austria, Germania si Wile nordice, pentru ca avem si firme care exporta, cum este cazul societatii Lipoplast din Timisoara. Nu se constientizeaza insa, pentru moment, ca, din 2007, vor fi eliminate foarte multe firme. Tari precum Germania au capacitati de productie neutilizate la maximum. Din 2007, isi vor putea incarca productia in camioane si, cu un simplu aviz de insotire a marfii, o vor putea exporta in Romania, asa cum noi ne plasam productia actuala in oricare oras din tara.
Care sunt atunci solutiile?
Solutiile sunt imbunatatirea pregatirii oamenilor, dotarea cu instalatii, mentinerea unui climat de concurenta loiala si informarea pertinenta a clientului. Sunt actiuni pe care le luam la nivelul Patronatului si care pentru vestici sunt deja rutina. Producatorii interni trebuie sa stie la ce sa se astepte. Toate tarile europene au deja o legislatie in domeniu, care noua ne lipseste, si care va fi uniformizata. In 2006, apare Directiva Europeana privind Ferestrele, care va deveni obligatorie si pentru Romania din 2007. PPTT are avantajul de a fi membru al asociatiei corespunzatoare din Germania, care e coautoare a Directivei. Vom primi aceasta Directiva dupa doar cateva saptamani si o vom traduce inaintea organelor ministerului, care urmeaza calea oficiala. Subiectul va fi abordat si la Adunarea Generala a PPTT, din mai 2005, de la Construct Expo, impreuna cu reprezentantii asociatiei de profil din Germania. Din 2007, produsele vor trebui sa obtina doua atestari: agrementul tehnic, care exista si acum, si certificarea de produs, care pentru moment nu este bine inteleasa. Certificarea de produs, care va da dreptul de a inscriptiona produsele cu stanta C.E., atesta ca produsul indeplineste conditiile de executie si instalatie ale Uniunii Europene, si va fi facuta de niste organisme ce urmeaza a fi stabilite. Firmele care nu indeplinesc cele doua conditii amintite nu vor mai putea participa la licitatii dupa momentul aderarii.
Ca o concluzie, sunt producatorii romani pregatiti pentru momentul 2007?
Repet, vor disparea foarte multe firme de profil, din 2007, lnsa ideea nu ne sperie, intrucat vor ramane pe piata doar cei seriosi. Nu imi fac probleme ca vreuna din firmele inscrise in Patronat nu va fi pregatita pentru a rezista concurentei din Europa intrucat le pregatim de mai mult timp, oferindu-le asistenta de rigoare si informatia de care au nevoie. In competitia in care ne pregatim sa intram, nu cel mare il inghite pe cel mic, ci cel iute.
Despre Marin Crutescu:
Nascut in 1951 in orasul Bistrita, judetul Bistrita-Nasaud, Marin Crutescu a absolvit, in anul 1978, Academia de Inalte Studii Militare, desfasurandu-si activitatea in randul fortelor armate, intre 1973 si 1991, cand trece in rezerva la cerere. Este momentul in care isi incepe ascensiunea in lumea afacerilor. A pornit in 1992 cu o mica firma de comercializare a produselor de papetarie, pentru ca in 1994 sa puna bazele intreprinderii de producere a usilor si ferestrelor din PVC si aluminiu, cunoscuta astazi sub numele de Corina Gealan. In acelasi timp, preocupat de interesele oamenilor de afaceri din bransa, a initiat si constituit, in anul 2002, ANPFR (Asociatia Nationala a Producatorilor de Ferestre si Usi din Romania), al carei prim-presedinte a fost ales in unanimitate.
Asociatia s-a transformat, in anul 2004, in PPTT (Patronatul Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta). Este membru supleant al Camerei de Comert si Industrie din Romania si membru al Camerei de Comert si Industrie Ilfov, membru al Patronatului societatilor din constructii, iar din 2004 este si vicepresedinte al UGIR.
Desfasoara, prin publicarea unor articole in revistele de specialitate, si o sustinuta activitate de informare a specialistilor si a publicului larg despre necesitatea si avantajele utilizarii tamplariei termoizolante, folosirea instalatiilor solare etc.
Firma pe care o conduce, Corina Gealan, are 107 angajati, personal cu un inalt nivel de calificare: 11 echipe de montaj, capabile sa asigure service si garantie in maximum 48 de ore. Intinsa pe 3.500 mp, fabrica dispune de utilaje moderne (comanda electronica pentru debitarea simultana a doua profile: sudura automata la 4 capete; debavurare automata; executarea automata a lacrimarelor; montarea feroneriei cu masini speciale; geamul termoizolator se executa automat – taiere, spalare. sigilare etc.).
Pe langa tamplaria cu geam termoizolator de tip FLOAT LOW OPTITHERM, Corina Gealan mai produce: pereti cortina, rulouri exterioare de PVC/aluminiu, rulouri, rame si usi cu plasa contra insectelor, instalatii de incalzire solara-Germania, pompe de caldura, centrale termice WOLF. incalzire in pardoseala, usi de garaj si porti industriale, motoare SOMFY, glafuri de exterior si interior, sisteme de invelitori LINDAB si BRAMAC, hale LINDAB, usi rezistente la foc, usi de intrare metalice, ferestre de mansarda, panouri termoizolante.
(interviu publicat in revista Constructii civile si industriale, martie 2005)