Aparent e un subiect care nu interesează pe nimeni, din moment ce 99% dintre politicienii actuali sunt detestabili. (Vă rog să nu îmi cereți să nominalizez cine face parte din 1%, că e un personaj colectiv, format din bucăți de persoane.) Și totuși e important pentru toată lumea că USL schimbă regulile jocului cu câteva luni înainte de vot. PNL a mai făcut-o, cu un succes relativ. PDL și-a dorit cu ardoare să o facă, dar n-a mai avut nici vlagă nici răgaz.
Întâi că e o lege care ocrotește dinozaurii, cu cât ești mai mastodont, ai mai multe șanse. Teoretic, un partid de 40%, cu voturi distribuite perfect în toate județele, ia 100%, iar 5 partide cu câte 10% nu mai obțin nimic. Dacă am avea ca în America, două partide, partidul cu 49% nu ar fi reprezentat deloc. Asta nu sună a democrație reprezentativă deloc.
E o lege care încurajează populismul. Să zicem că ai idei noi, alegi doar minți brici și persoane fără compromisuri, după care începi cinstit, de jos, de la a convinge alegătorul că ideile tale sunt bune. Fără televiziuni, fără rețele de influență, doar cu voluntari entuziști. Păi nu mai are rost să te apuci. Sunt șanse nule să convingi din prima un număr zdrobitor de persoane dintr-un sat sau cartier. La nivel național, din multe minorități s-ar fi putut naște un curent, o idee pe care s-o aprecieze din ce în ce mai multă lume. Cu actualul sistem, este exclusă apariția de partide noi.
Cu toate astea, există un singur tip de minoritate pe care legiuitorii au găsit necesar să o ocrotească: minoritatea etnică. Și culmea, legea e dată în rarele momente când UDMR nu e la guvernare! Sistemul electoral se schimbă brusc pentru regiunile unde există minimum 7% minorități etnice. Altfel spus, dacă faci parte din minoritatea libertariană, minoritatea ecologistă, minoritatea creștin-democrată, ghinion. Dacă n-ai nicio părere limpede legată de politică, dar te-ai declarat altceva decât român la recensământ, statul te ajută și îți trimite un om în Parlament.
Legea continuă să mențină două camere cu atribuții și mod de alegere similar, deși ar fi putut testa măcar o formulă mixtă: fie reprezentare regională pentru una din camere, fie redistribuire proporțională pentru partide. Un avantaj posibil ar fi creșterea numărului de independenți. Greu de știut cum vor fi ei, dar și aici sunt încurajate personalitățile locale, iarăși, cu șanse sporite pentru liderii unor comunități comasate teritorial, gen Laszlo Tokes. Nu că omul nu ar avea dreptul să fie într-un parlament, din moment ce e votat de atât de mulți cetățeni. La fel, poate reînvia un partid regional, ca PUNR, care nu avea multe de spus celor din afara Ardealului. Tocmai aici e marea problemă a actualului sistem electoral, că a fost făcut nu pentru a reprezenta mai bine oamenii, ci pentru a corespunde calculului de moment al celor aflați la guvernare. E ceea ce se cheamă o trucare a alegerilor prin manipularea votului. Iar asta e ceva mai grav și decât furtul din banii publici.