Cand vad relatia dintre consultantii politici si politicieni am urmatoarea reactie. Pe de o parte, ma bucur ca primii ii trag pe sfoara si pe iau banii celor din a doua categorie. Pe de alta parte, simt un pic de revolta pentru cat de usor le reuseste scamatoria de fiecare data.
Sa luam de pilda sloganurile candidatilor prezidentiali, pe care Evenimentul zilei le trece in revista. Ce om normal la cap ar plati pe cineva sa ii vanda ceva atat de inept si lipsit de creativitate ca “Hai Romania!“, sloganul lui Sorin Oprescu? Sunt convins ca i s-a explicat savant ca e un slogan pentru un popor latin si microbist, care va avea acelasi efect ca “Forza Italia!” al lui Berlusconi. Dar nu, e doar o dovada de fusereala. Inteleg ca pentru asa ceva Sorin Oprescu a apelat si la consultanti evrei, de parca securistii si activistii gen Cozmanca nu erau destul de destoinici, care l-au mai pricopsit si cu un simbol caraghios: o stea in cinci colturi.
In articolul din EvZ, sunt invitati sa isi dea cu parerea si cativa publicitari, care sunt entuziasmati de sloganul lui Gigi Becali, minunandu-se unde l-o fi gasit. Daca expertii in datul cu parerea nu au putut recunoaste in “Credinta, nadejdea si dragostea” un citat din Biblie si au gasit chiar prilejul sa faca mici bascalii, ce poti sa mai spui de nivelul lor de incultura? E atitudinea autosuficienta a mediocrilor buni de gura, care fac bani buni vanzand gogosi altor mediocri din politica. Pentru luminarea lor, “sloganul” pe care l-au notat cu nota 9 pentru originalitate, e sterpelit (si folosit blasfemiator de nerusinatul din Pipera) din Apostolul Pavel, Epistola I catre Corinteni, cap. 13, vs. 13. Merita citit in intregime, e unul din cele mai frumoase lucruri scrise vreodata.
Dar expertii in publicitate chemati de EvZ n-au doar lacune de ordin cultural. Nici la lectiile trecute de comunicare politica n-au fost prezenti. De pilda, sloganul lui Crin Antonescu – “Romania bunului simt” li s-a parut, la fel, o mare gaselnita. Sloganul e un plagiat, a fost folosit acum sapte ani de URR (Uniunea pentru Renasterea Romaniei), intr-o forma cu mai mult talc decat acesta si anume “Conspiratia bunului simt“.
Poate totusi aceasta mediocritate a consultantilor politici e binevenita. Doamne fereste de o profesionalizare a lor, pentru ca atunci baietii descurcareti gen Cozmin Gusa sau Dan Andronic ar reusi sa ne vanda orice produs de marketing ambalat de ei si ne-am trezi pe cap cu o creatie cu totul si cu totul din plastic gen Obama. Cu cat vor fi mai multi tupeisti fara idei in consultanta politica, cu atat alegerile vor fi mai aproape de spiritul democratic.