Cazul omului de afaceri Nelu Iordache, patron la Romstrade și la Blue Air, cred că a fost explicat insuficient.
Nu-l cunosc pe individ și presupun că nu poți deveni mare asfaltangiu, dacă nu intri în relații de corupție cu politicieni și funcționari ai statului.
Dar, din ce înțeleg eu, acuzația e că a luat fonduri europene și le-a folosit pentru altceva. Respectiv, trebuia să facă autostradă de la Nădlac la Arad și a vrut să-și facă aeroport cu banii europeni. Cam 20 de milioane de euro, scriu ziarele, au fost scoși din conturi și folosiți într-un mod încă neelucidat. Cel puțin asta e versiunea acuzării, pentru că aș fi curios să aflu mai în detaliu ce susține și apărarea.
Dacă, să zicem, a luat banii respectivi în sacoșe și se pregătea să fugă în Bahamas cu ei, în regulă, furtul trebuie pedepsit. Dar cum omul avea afaceri extinse și nu manifesta vreo intenție de a se face pierdut, pot să-mi imaginez că le găsise o destinație mai bună. Eurobirocrații sunt notorii pentru stângăcia alocării resurselor. Ca orice funcționari de stat. Preferă lucrurile populiste sau complet inutile, cel mai mult adoră simpozioanele, studiile de fezabilitate și programele sociale, benefice doar pentru organizatori. Dacă mintea mai ageră a unui privat a găsit căi mai eficiente de folosire a banilor? Poate autostrada se putea face cu bani mult mai puțini, sau nici nu aducea cine știe ce beneficii (nefiind așa cum se scria stupid în Capital, „autostrada care ne va lega de nemți”, că e de la nord la sud, nici măcar pe direcția est-vest). Poate un aeroport, operat de o companie aeriană low-cost, ar fi adus mai repede banii înapoi și beneficii mai palpabile populației. N-ar trebui să aibă prioritate investițiile mai profitabile?
Tehnic, chiar și realocarea de resurse e deturnare de fonduri, atunci când o face un privat și nu un politician. Dar mi se pare o ipoteză de lucru. Repet, mi-am dat doar cu presupusul, nu cunosc detalii ale cazului sau dacă Nelu Iordache avea intenția să investească banii deturnați, și nu să-i fure pur și simplu. După cum tot o ipoteză de lucru poate rămâne și posibilitatea ca un competitor de pe piața îngustă a asfaltărilor pentru stat să fi fost scos din joc de alți cașaloți.