evadare.ro

Revista mizeriei presei

Cele mai jegoase relatări de la protest aparțin Antena 3 și Digi. Antena 3 se distinge ca post guvernamental, punând înaintea descrierii evenimentului în sine critica premierului despre el. Astfel, telespectatorii Antenei află în esență că premierul nu e de acord cu ceva, fără să primească și detalii concrete despre acel ceva.

Linia Antena 3 merge în perfectă coordonare cu blatul din opoziție al PSD. Pe aceeași primă pagină, Marcel Ciolacu se preface a certa guvernul, dar nu pentru ce face, ci pentru că ar face prea puțin în direcția dictaturii sanitare. Liderul PSD ține isonul psihozei și prezice că ne paște o „catastrofă medicală”. În exact același stil, Antena 3 se preface că îl ia la rost pe primul ministru, care a dat posturilor din cadrul Intact (Antena 1, Antea 3, Radio Zu, Jurnalul Național și altele) aproape 3 milioane de euro. Reporterii simulează indignarea că guvernul permite o manifestație de protest împotriva guvernului.

Ca și data trecută, Jandarmeria a provocat deliberat un public mai mult decât pașnic, compus în bună parte din femei și copii. Un public foarte bisericos, care reclama între altele încălcarea articolului din Constituție privind libertatea de conștiință religioasă. Înainte ca mitingul să înceapă propriu-zis, jandarmii au blocat accesul către piață băieților care cărau componentele scenei. S-a creat o mică busculadă, care a durat mai puțin de 5 minute, după care protestul a continuat circa 4 ore, fără vreun incident. Mai mult, jandarmii au fost lămuriți de organizatori că autorizația de la primărie acoperă și materialul necesar scenei.

Toată presa a bătut monedă pe acest incident minor, la originea căruia s-au aflat chiar jandarmii, nu participanții, fără a mai relata absolut nimic din discursurile rostite pe scenă timp de 4 ore. Imaginați-vă un concert sau meci, de la care singura relatare ar fi o învălmășeală creată la intrarea publicului în stadion. Prezentarea unor enoriași ca „violenți” e deja ceva obișnuit pentru televiziuni, la orice eveniment religios. De această dată, minciuna cu violența are și intenția de a descuraja alte persoane să participe la „o manifestație violentă”.

Digi 24 coboară și mai jos cu manipularea. Televiziunea lui Zoltan Teszari apelează la serviciile unui psihiatru – Gabriel Diaconu. Practica de a asocia o opinie politică cu bolile psihice, s-a mai folosit doar în timpul regimurilor comuniste, când disidenții erau internați în spitale psihiatrice. Prin simpla abordare de acest tip, psihiatrul în cauză își terfelește deontologia medicală. Dar nu se oprește aici, ci sare de-a dreptul calul, cu o afirmație care – dacă era făcută despre orice altă categorie decât creștinii, era imediat preluată de Consiliul pentru Combaterea Discriminării:

„La momentul de față, oamenii care încalcă regulile sanitare încep să fie tratați ca cetățeni (sic!) de rang secund. În psihologia maselor, presiunea socială creează extreme și extremismul creează incidente și incidentele duc la violență socială. La momentul de față, să-i tratezi pe acești oameni că fiind de rang secund este o greșeală și se transformă într-un bulgare de zăpadă, pentru că și oamenii care poate că sunt încă sceptici, dar sunt dispuși să asculte, în momentul în care vor vedea pe acești oameni foarte vocali că protestează, vor empatiza mai degrabă cu ei decât cu ponderații sau cu oamenii care se conformează regulilor”

Deci grija presupusului doctor e cum să fie manipulați alți oameni să nu empatizeze cu „cetățenii de rangul doi”, ci cu conformiștii – cetățeni de rangul întăi, se înțelege.

Evident, Digi transformă protestul în „focar de infecție”. Presupunere pentru care nu există nici măcar o jumătate de dovadă, de la numeroasele proteste anterioare, din 15 mai până pe 10 octombrie. Presupunere pe care aceeași presă nu o face despre protestele „bune” din Belarus sau Statele Unite.

Deși au avut echipă de reportaj în piață, relatarea România TV pare a fi făcută integral din auzite. Reporterii de acolo au visat chiar și bătăi. Totuși, nu ne spun nimic dacă există morți și răniți la fața locului.

După ce sunt imaginate bătăi și cereri legate de închiderea restaurantelor, se trece la apăsarea copioasă pe latura religioasă. Ocazia nu e ratată nici de Hotnews, care îngroapă știrea în străfundurile paginii, dar îi numește pe participanți „fundamentaliști ortodocși”.

G4Media al lui Tapalagă îl bate pe baronul Munchausen la estimarea participanților. Din câteva mii, au rămas abia câteva zeci. Cu toate astea, ca și premierul, publicația e tare îngrijorată de sănătatea celor care contestă măsurile guvernului. Să nu răcească.

E minunat că avem o „presă liberă” și putem citi aproape același titlu, cu aceeași tentă manipulatorie în mai multe publicații, nu?

„Coloneleasa” lui Coldea, Ioana Ene Dogioiu, are și ea o oficină guvernamentală nouă, numită Spot Media. Aici se face deontologeală, nu jucărie! Știrea despre protest e ce a spus Orban, de parcă premierul ar fi urcat pe scenă și ar fi vorbit la mitingul în cauză.

Adevărul are o relatare neobișnuit de echilibrată. Asta pentru că materialul în sine are aproximativ un paragraf, presărat printre poze. Folosește o poză de data trecută pentru titlu, după care le presară pe cele mai exotice, de la secvența cu îmbrâncelile.

Fosta televiziune a lui Rareș Bogdan și a lui Sorin Ovidiu Vântu, Realitatea TV, merge pe aceeași linie, aducând în prim plan „recordul” de cazuri (de oameni, despre care nu ni se spune niciodată dacă au și simptome). Totuși, relatarea de azi n-o întrece pe cea de săptămânile trecute, când aflam din titlu că protestul e absurd. Nu vă mai obosiți, cititori, să aflați ce și cum: e absurd și gata!

evadare.ro
October 11th, 2020
Mai multe despre: Media

Scriu mult mai des pe Facebook: Reacțiunea.