Primul vede în lume armonia operei unui Creator, care a instituit legi universale și un sens al curgerii timpului.
Al doilea crede că lumea e rodul hazardului, aglomerări aleatorii de atomi ai unor substanțe chimice, care compun vremelnic ansambluri biologice, în curs de dezagregare, în evoluția lor din nimic către neant.
Pentru primul, lumea e materie, dar și transcendent, văzut și nevăzut.
Pentru al doilea, e doar materie și manifestări (uneori invizibile) ale materiei.
Primul acceptă că există ierarhii, mistere de nepătruns și inegalități.
Al doilea își propune să rezolve inclusiv inegalitățile trecutului, prin compensații acordate „grupurilor dezavantajate”.
Primul acceptă că există suferință în lume, boală și neplăcere. Nu le caută în adins și se zbate să le evite sau să le vindece.
Al doilea nu poate accepta existența suferinței, pentru care are mereu pregătit un analgezic, un drog, o pastilă, care să o anuleze și pe cea mai mică.
Primul consideră pericolul bolii spirituale, mai grav decât cel al bolii fizice. Decadența, egoismul, răutatea, violența sunt, pentru el, manifestări ale bolii spirituale, cu care își propune să lupte.
Al doilea nu recunoaște mereu aceste boli nevăzute ca fiind reale. Dimpotrivă, pe unele le vede ca manifestări virtuoase ale drepturilor sale, câștiguri ale libertății și afirmări de sine.
Pentru civilizațiile vechi, amintirea morții e sursă a înțelepciunii. Chiar și filosofii vechi vedeau profesia lor ca pregătire pentru moarte. Moartea e prezentă peste tot, dar îmblânzită, în ritual, în istorisiri cu tâlc, chiar și în glume făcute la priveghi.
Pentru cele noi, moartea e „ofensatoare”, un tabu, orice referință la ea indispune, e taxată ca morbidă și inacceptabilă social. Cetățenii protestează dacă le e amintită și se dau legi, care interzic prezența coșciugelor în vitrinele magazinelor de pompe funebre. (Da, pentru cei noi, și moartea e o afacere riguros organizată, externalizată, ca salubritatea publică.)
Cei vechi au o legătură mistică cu strămoșii lor, cărora le fac rînduieli și pe care îi pomenesc cu evlavie. În jumătate din Iliada, oamenii se ucid în luptă, iar în cealaltă jumătate se ocupă de riturile funerare ale celor dragi.
Pentru cei noi, un cadavru e obiectul ororii, posibil aducător de boli, de care trebuie să ne debarasăm cât mai septic. Carcasa materiei inanimate. Și în lumea modernă moartea e omniprezentă, dar doar ca șoc mediatic, injecția supremă cu adrenalină a presei, spaima atavică, animată la fiecare Breaking News.
La finalul unei lungi suferințe, moartea e acceptată ca o binecuvântare pentru omul vechi, mai ales când acesta a îndurat toate formele mizerabile ale degradării trupului și minții.
Modernul are mereu în perspectivă un tratament, care să prelungească indefinit viața, un nou transplant, un vaccin. Dacă se întâlnește cu spectrul suferinței, are cealaltă alternativă: moartea asistată, de la cele mai mici semne de pericol.
Frica de moarte a tradiționalului se tratează la biserică.
A modernului, la psiholog.
E și coronavirusul tot o problemă de credință. Doar omul contemporan putea suspenda temporar cursul vieții, închizând copiii și adulții, până la găsirea unui vaccin, pentru a prelungi ipotetic cu câteva luni existența bătrânilor. Paradoxal, tocmai ei, care puneau rațiunile economice mai presus de orice, când închideau spitale sau explicau foametea. Poate principiul economic a rămas suprem în inconștient, doar că acum bogații nu puteau cumpăra direct leacul. Și a fost nevoie să fie criogenizată întreaga planetă, până ce spaimei i se va găsi leacul.
Jaful mileniului
Pandemia e diversiunea, nu cauza crizei
Națiunile și băncile lor
Ep. 2: Economia speculativă, transferul de suveranitate și prăbușirea ei înaintea pandemiei
Trei forme de capitalism
Ep. 3: De la Roma la Wall Street, capitalismul oamenilor liberi, capitalismul înrobitor și capitalismul cazinou
Criza începuse deja
Ep. 4: Din 2008 în 2019, măsurile de avarie și prevestirile rele
Tiparnița și sforile dobânzii
Ep. 5: Când mâna invizibilă apasă pe cântar
Un răspuns disproporționat
Ep. 6: Banii din elicopter
Bancherii din umbra regilor
Ep.7: O istorie, care nu se învață la școală. Personalități discrete, pe nedrept uitate
Primul imperiu global
Ep. 8: De la Pax Britanica la Pax Americana, acordul de la Bretton Woods
Dolarul offshore
Ep. 9: Moneda globaliștilor există deja și e produsă în cantitățile pe care și le doresc
Și acum, încotro?
Ep. 10: Opțiunile imperiului american
Marea Resetare
are în vedere toate aspectele vieții omenești
Cercetătorii, care îi contrazic pe alarmiști
Ce susțin ei și care e reputația lor în lumea științei
Dezvăluirea umflării din pix a deceselor
n-a mirat pe nimeni
Descoperirile profesorului de la Stanford
spulberă isteria coronavirus
Falsa epidemie
descrisă de New York Times în 2007
Logica distrugerii economice
Explicația implicării celor bogați și puternici în demolarea controlată a sistemului care i-a făcut așa
Rechizitoriul
Cele 21 de motive de protest față de carantină
Asimptomaticii nu transmit boala
susține doctorul Fauci, Arafat al americanilor
Cât e un coronavirus
pe lângă un spermatozoid. Ar fi eficient prezervativul textil?
Estimarea lui Rafila
Ce mortalitate are până la urmă boala și unde se plasează față de alte pandemii istorice
Coronavirus a ucis 0,003% din români
în primele 60 de zile
Două viziuni
Felul în care percepem lumea ne-a determinat reacțiile la epidemie
Cazurile cele mai suspecte
centralizarea primelor 800 de decese
Sursele globalismului
cărțile și personalitățile, care au contribuit la proiectul noii ordini mondiale
Antidot pentru frica de moarte
Mircea Eliade și moartea ca inițiere
Fundătura ateismului
și a relativismului moral
Societatea controlului
operațiunea corona, răscoalele rasiale, piese într-o tranziție postmodernă
Școala de acasă
interzisă de Macron pentru a apăra laicitatea
Rezistența spirituală anticomunistă
Pentru CNSAS, martirii închisorilor comuniste sunt încă „dușmani ai poporului”.
Despre Bartolomeu Anania și alegerea nefericită a unui preafericit
Un elogiu adus celui mai mare predicator din Biserica Ortodoxă în acest moment, care, nu întâmplător, este și cel mai virulent atacat de presa din România
Mistica iconicului la Ghelasie
o viziune speculativă în isihasmul românesc
În apărarea cămătăriei
talantul îngropat al pieței libere
Ce este un român
identitatea, între cultură, rasă, cetățenie
Discurs fulminant
al arhiepiscopului Vigano împotriva papei Bergoglio
Dezumanizare
Înmormântare cu distanțare
Îndobitocirea prin „fake news”
Dresajul corectitudinii politice
Tirania ecranului
Audiobook despre eliberarea de dependența electronică
Moment antologic
BBC prezice prăbușirea unei clădiri
În căutarea underground-ului pierdut
Dacă pe străzile din București cântă mariachi, ori ne tragem din incași, ori suntem un popor tare netalentat
Statul
făptașul neidentificat al crizei
Piața Universității
o părere la 30 de ani după
Tratatul de la Trianon
de ce merită sărbătorit
Presa sistemului
Pleacă coloneleasa, vine generăleasa
Ministrul Muncii
și înlocuirii sociale
Capturarea economiei Japoniei
cu ajutorul crizelor
Papa Francisc
a scos efigia lui Hristos de pe crucea de la gât
Jacques Attali, în 2009:
o pandemie ar permite instaurarea unui guvern mondial
FMI anunță un nou sistem monetar
cum ar putea spulbera banii digitali economiile din bănci
Argumentele împotriva imigrației
„De ce vă opuneți imigrației, dacă atât de mulți români au plecat?”
Educația sexuală în școli
proiectul de inginerie socială din spatele bunelor intenții
Cadoul de la UE
ne crește datoria de stat cu o treime
Cum funcționează imperiile
Ghici cum plătești bunăstarea altora
Unabomber
Ideile unui geniu ucigaș
Orban și Dragnea
speță identică, ignorată de DNA
Senatori americani
propun ca SUA să nu mai plătească datoria Chinei
China, inclusă pe Axa Răului
Ce urmăresc SUA prin noul război imagologic
Era nevoie de o femeie frumoasă
Să învețe omul contemporan să fie bărbat
Jean Jacques Rousseau
ideolog al tiraniei
Bogații lumii
mai bogați cu 10 trilioane de $ de la începutul crizei
Omul transformat în marfă
chiar și săracii pot fi sursă de bani în societatea controlului