Nicolae Ceaușescu s-a comportat ca un geambaș de oameni cu minoritățile. Știa că e un gardian peste o pușcărie și cerea bani la ieșire, pentru cei care și-ar fi încercat norocul în altă parte. Dacă ar fi procedat la fel și cu majoritarii, probabil ar fi rămas cu o țară goală și cu conturile pline. Dar accepta figura doar pentru evrei și germani. E neclar dacă o făcea la presiunea țărilor respective sau pentru că visa la o Românie purificată etnic. Cert e că percepea deschis o taxă pentru eliberarea fiecărui sas ori evreu, care și-ar fi dorit să migreze către Germania Federală sau către Israel. Teoretic, sumele reprezentau o compensație pentru anii de școlarizare „gratuită” în învățământul socialist, oricum plătiți prin impozitele familiei. Dar nici măcar Ceaușescu nu își permitea să transforme niște cetățeni în non-cetățeni, după bunul său plac. Cine vroia să plece, făcea mai întâi o cerere, și o făcea pe bune, nimeni nu îl obliga să plece. Dacă nu mă înșel, o dispensă similară se acordase și unor culte neo-protestante, care își chemau adepții în America pe această cale, plătind la bucată pentru fiecare eliberat.
Pentru prima dată în istorie avem un guvern, care amenință să șteargă de pe listele electorale posesori de cetățenie română. Și aici nu e vorba doar de falsificarea unui rezultat, nu e vorba doar că suntem prima țară de pe mapamond, unde nu se renumără voturile, ci populația. Cei care vor fi șterși de pe liste prin această operațiune vor deveni practic niște apatrizi. Operațiunea se face într-un mod straniu, lăsând la alegerea primarilor de sate, comune și orașe, dacă vor comite ilegalități, la adăpostul unor directive echivoce. Concret, primarilor nu li s-au transmis decât îndemnuri vagi, de a lua 2-3 oameni de nădejde, cu care să întrebe din poartă în poartă dacă nea Vasile mai trăiește, mai e în țară sau mai are drept de vot.
S-au lansat concomitent mai multe fumigene. Una din ele e cea cu asigurările sociale. E de departe cea mai caraghioasă, dar „marii judecători” de la Curtea Constituțională au căzut până și în această cursă, cerând liste de la CNAS. Excluderea celor care n-au medic de familie (eu sunt un asemenea caz) sau nu primesc medicamente compensate ar trebui să fie o premieră pe glob. S-au mai văzut excluderi din corpul electoral, pentru cei care nu dau impozite (n-ar fi tocmai imoral), pentru cei care nu au proprietăți, dar nu pentru cei care nu au contract cu policlinicile de stat. Culmea, ar putea ieși din calcule așa chiar și mulți dintre asistații fideli ai USL.
De fapt, situațiile în care se poate pierde dreptul de vot sunt foarte limitate, și toate sunt acoperite cu acte:
– o cerere aprobată, de renunțare la cetățenia română
– o sentință de interzicere a unor drepturi civile, pronunțată definitiv și irevocabil, pentru perioada în curs
– verdictul unei comisii medicale, privind debilitatea sau lipsa de discernământ, a unei persoane cu handicap mental
– certificatul de deces.
Declarația pe propria răspundere (nici măcar a persoanei în cauză, darămite a rudelor și vecinilor) nu poate fi suficientă pentru radierea cuiva de pe listele de electori. Cum nu e vorba de alegeri locale, nici radierea celor din străinătate de pe listele permanente nu se justifică.
S-au mai adus în discuție alte situații, cu scop de distragere a atenției și se pare că mulți au mușcat asemenea găluști. S-a vânturat cazul generalului de Securitate Pacepa. Desigur, e un caz special, că există dubii dacă mai trăiește. Există totuși persoane ca Lucia Hossu Longin (PNL), care au stat de vorbă cu respectivul față în față și ar băga mâna în foc că securistul trăiește. Ba mai mult, e și subiect de drept, într-un proces cu statul român, în care e reprezentat de avocatul Dancă. Așa cum s-a decis să se adreseze unei instanțe românești, pentru drepturi bănești, așa ar putea să se decidă într-o zi și să vină la consulat ca să voteze. Puțin probabil, dar nimeni nu are dreptul să îi ia cetățenia pe calcule de probabilitate, cât timp trăiește.
La fel s-a vânturat ipoteza buletinelor expirate. Primul ministru însuși a adus în discuție această situație, sugerând că așa s-ar putea „peria” listele. O mârșăvie, pe care unii au crezut-o. Buletinul nu e decât o adeverință vremelnică a calității de cetățean, care nu are termen de expirare. În ziua votului, birourile de Evidență a Populației au stat deschise exact din acest motiv, pentru a face mutații și prelungiri de acte. Cine nu are buletin, votează cu pașaportul. Chiar și în străinătate fiind, cu actele furate sau expirate, tot ți se eliberează un act la consulat. Deci niciun motiv pentru a nu fi luat în considerare la total. Ba mai mult, au existat și cazuri rare de adulți, care n-au avut buletin niciodată, nefiind declarați la naștere. Neștiința sau nepăsarea părinților nu le ia cetățenia și li se fac acte de identitate chiar și la vârste adulte.
Dacă situația nu ar fi atât de tragică, dată fiind criza economică, ne-am putea distra copios, cu un Dan Șova, care anunță victorios un procent de 52%, după care întreabă năuc, din ce total a calculat el însuși procentul anunțat.