Îmi intră zilnic astfel de reclame, de la partide politice. Întrebarea importantă e din ce bani sunt plătite? De ce bugetele partidelor nu fac obiectul unor investigații jurnalistice? Și dacă mai există legea, care limita publicitatea politică la perioada campaniei electorale.
Deși nu ne costă nimic (în afară de timp irosit) să folosim Facebook, trebuie să realizăm că o campanie publicitară pe această rețea nu e deloc ieftină. Atunci când atinge o audiență națională și e zilnică, nu e mai ieftină decât reclama la televizor. Chiar firmele mari nu își permit să susțină campanii atât de lungi și agresive.
Piața de publicitate online din România e estimată la 80 de milioane de euro pe an. Clar, e o subestimare, întrucât companiile multinaționale nu sunt foarte transparente cu bugetele și împărțirea lor pe hartă e dificilă. (Nu puțini consumă conținut de în limba română, dar nu se află în țară.)
Aici intervine un aspect foarte important: Facebook Inc are venituri declarate de 70 miliarde de dolari. Dar în afara Statelor Unite, își derulează afacerile prin Facebook Ireland, o firmă cu statut de off-shore, care beneficiază de acorduri preferențiale cu statul irlandez.
Propriu-zis, partidele din România colectează bani, nu se știe nici pe ce căi nici în ce cuantum, pe care îi varsă în conturile unei firme off-shore, înregistrate în Irlanda. Iar în reclamele alea se laudă că sunt patrioți, că luptă împotriva corupției, că ei sunt altfel decât ăilalți, care dădeau găleți și ulei. Păi era mai mică paguba pentru țară, dacă dădeau în continuare găleți.