Ar putea fi majorate, printre altele, impozitele pe cladiri si mijloacele de transport
Dupa anuntul premierului Tariceanu, potrivit caruia integrarea va solicita suplimentarea veniturilor bugetare, spectrul renuntarii la proiectul unei fiscalitati reduse care sa incurajeze afacerile a dat fiori patronilor. Acestia se tem ca un Cod Fiscal modificat va face uitate promisiunile de reducere a impozitelor si de stabilizare a legislatiei.
UGIR 1903 a solicitat in mod explicit suspendarea celei de-a patra modificari a Codului Fiscal din acest an si realizarea, in schimb, a unui studiu de impact asupra economiei. Reprezentantii acestei organizatii patronale considera ca modificarile aflate pe agenda Executivului conduc la scaderea competitivitatii economiei romanesti, cresterea inflatiei, reducerea volumului investitiilor straine in Romania si degradarea severa a nivelului de trai si a puterii de cumparare a populatiei.
Propunerile care au starnit cele mai mari temeri mediului de afaceri sunt: impozitarea activelor corporale, marirea duratei de amortizare a fondurilor fixe, majorarea impozitului pe cladiri si mijloace de transport auto, cresterea accizelor la carburanti si energie electrica, precum si eliminarea unor deductibilitati la calculul impozitului pe profit. Ca alternative, membrii UGIR 1903 propun scoaterea la suprafata a partii nefiscalizate a economiei.
Diminuarea TVA pentru constructii, in locul impozitarii speculatiilor imobiliare
Mai resemnata cu o modificare a Codului Fiscal ca masura de compensare a cotei unice de 16%, Uniunea Nationala a Patronatului Roman propune amendamente la viitorul act legislativ, prin care sa se evite ante-impozitarea profitului.
Masurile propuse ar trebui sa aduca venituri bugetare prin incurajarea competitivitatii si a productivitetii. Este vorba despre: diminuarea taxei pe valoare adaugata in domeniul constructiilor la 5%, cel putin pentru constructia de locuinte; plata TVA numai la incasare; incasarea in decursul aceluiasi an fiscal a impozitului pe venit si dividende.
Potrivit UNPR, masurile preconizate risca sa intoarca Romania la fiscalitatea din perioada guvernarii Nastase. Un impozit de 2% din pretul de vanzare al locuintelor instrainate dupa mai putin de 3 ani duce la nedeclararea corecta a valorii tranzactiilor. Impozitarea mijloacelor de transport in functie de capacitatea fiecarei grupe loveste si transportatorii de materiale de constructii. Astfel, pentru un autoturism cu o capacitate de peste 3.000 de centimetri cubi, se va plati un impozit de 150 de lei noi, de trei ori mai mult decat in anul in curs.
Masura impozitarii cladirilor in functie de suprafata construita se repercuteaza deopotriva asupra agentilor economici si a persoanelor fizice. De asemenea, autoritatile locale vor putea majora impozitul
pe cladiri pana la 4,5 procente.
Si alte masuri starnesc ingrijorarea lumii economice. Printre ele, majorarea impozitului pe dividende la 16% si impozitarea cu 16% a tranzactiilor la Bursa, care erau taxate cu 1 % in 2004 si 10% in 2005, impozitarea cu 16% a dobanzilor obtinute pentru conturile bancare la vedere si a celor curente.
Codul Fiscal nu reflecta inca o strategie fiscala pe termen lung, masura care ar usura activitatea agentilor economici in intocmirea bugetelor de venituri si cheltuieli respectiv a planurilor de afaceri. Guvernul si Banca Nationala a Romaniei inca nu pot realiza o predictie a cursului mediu in raport cu euro si dolarul pentru anul urmator, impiedicand astfel o proiectie pentru planurile de afaceri si proiectele pe 2006-2007.
(articol publicat in revista Constructii civile si industriale, noiembrie 2005)